Mail - schijfruimte loopt vol

In de basis maak je gebruik van een POP3 account. Bij POP3 mail wordt de mail binnengehaald op je computer en hierna verwijderd van de server.

Als de schijfruimte van je mail volloopt op de server dan is er iets niet goed ingesteld.

Wat kan de oorzaak zijn:

- je hebt POP3 mail netjes ingericht, maar je hebt in je mailaccount op je computer een instelling aanstaan dat je de mail op de server wilt bewaren. De oplossing is dit vinkje uit te zetten. Waar het exact zit is moeilijk aan te geven omdat elk mailprogramma net iets anders in elkaar zit. Het moet in ieder geval zitten in je mailaccount instellingen op je computer.

- je hebt POP3 willen instellen, maar je mailaccount heeft IMAP gekozen. Dit doen helaas sommige mailprogramma's. Wijzig je mailaccount na POP3 door de handmatige instellingen te gebruiken en niet de automatisch gedetecteerde instellingen. Inkomende mail/POP3 moet dus zijn POP3 en niet IMAP.

- In de meeste gevallen zal de volgende oorzaak niet van toepassing maar het zou kunnen: je maakt gebruik van webmail (roundcube). Je bekijkt je mail dus alleen via webmail. In dat geval blijft al je mail bewaard op de server. Gooi je niets weg, dan loopt je account vol. Je kan oude mails verwijderen, vergeet dan niet verzonden items en ook de prullenbak te legen. Heb je mapjes aangelegd in webmail, dan tellen deze mapjes natuurlijk ook mee in de schijfruimte.

Ben je op zoek naar de mogelijkheid om overal waar je bent (op je computer, je telefoon, je tablet) je mail te kunnen bekijken en dat deze gesynchroniseerd is met elkaar, dan is POP3 niet de mailoplossing die je zoekt. Informeer naar de mogelijkheden zoals cloudmailoplossingen die Zegenrijk aanbied.